loading...
انجمن پرتونگاران برتر ایران [ISPR]

Barium swallow

دانشگاه ویرجینیا امریکا2013

by soheil raeisi

-         هایپوفارنگس و ازوفاگوس گردنی

-         ازوفاگوس سینه ای

مقدمه:

-         هایپوفارنگس و ازوفاگوس گردنی در مطالعات مری شامل مواردی چون مشکوک بودن به بیماری در این مناطق و یا مراجعه بیمار با علائم امراض در ققسه سینه و یا گردن می باشد.

-         انجام آزمون منوط به ایستاده بودن بیمار و یا نزدیک به حالت ایستاده بودن بیمار می باشد

-         در این آزمون از باریم غلیظ (چگال و ویسکوزیته بالا) استفاده می شود

-         ثبت تصاویر دینامیک در حین بلع در هر دو نمای Lat  و AP در سیستم دیجیتال و یا دوربین فوتواسکوپ بصورت 4 فریم در ثانیه و ولتاژ 90 KVp.

-         ثبت آناتومی هایپوفارنکس در نمای Lat وAP  در حالی که بیمار در حال ایجاد صوت است.

-         نحوه انجام آزمون را به بیمار توضیح دهید.

 

نمای Lat

گیرنده دیجیتال یا فوتواسکوپ را در تنظیمات 4 فریم در ثانیه قرار دهید.

مطالعه در بیمار را با نمای Lat شروع میکنیم. برای تشخیص اسپیره شدن باریم در مجاری هوایی در نمای Lat بسیار آسان تر از نمای قدامی است.

فوکوس فلوروسکوپ را در ناحیه هایپوفارنکس قرار دهید

بیمار باید دهان خود را از باریم پرکند.

از بیمار بخواهید با گفتن شما باریم را ببلعد و در مرحله اول باریم را از هایپوفارنکس تا محل اتصال GE بررسی کنید. و سریعا با نگاه کردن به حنجره و نای نفوذ ماده کنتراست در حنجره [احتمال وجود سوراخ] و یا آسپیراسیون تراشه را رد کنید. همچنین نشت ماده حاجب به مدیاستن و یا انسداد مری را در نظر بگیرید.

دوباره از بیمار بخواهید دهان خود را از باریم پر کند. فلوروسکوپ را روی هایپوفارنکس و ازوفاگوس گردنی تنظیم کنید.(سعی کنید از کام نرم تا شانه را در تصویر داشته باشید.)مطمئن شوید که بیمار در وضعیت Lat واقعی قرار دارد. از بیمار بخواهید با شمارش شما بلع باریم را آغاز کند  و به محض عبور ماده حاجب از ناحیه دید در مانیتور ، بگویید که خوردن را متوقف کند.

اسپات Lat را در حالتی که بیمار هایپوفارنکس خود را با گفتن "EEEEEEEE" متسع کرده تهیه کنید.

 در این تصویر فارنکس و هایپوفارنکس خلفی را که از باریم پوشیده شده است را مشاهده می کنیم که در حین باد کردن آن[گفتن EEEEE] گرفته شده و نشان دهنده آناتومی طبیعی آن است ، اما همچنین آسپیراسیون باریم در نای و تراشه مشهود است.

 

نمای AP

روش تصویر برداری 4 فریم در ثانیه را همانند نمای Lat برای نمای AP تکرار کنید. مطمئن شوید بیمار در نمای AP واقعی قرار دارد و همچنین چانه بیمار را به اندازه کافی بالا بیاورید تا اطمینان حاصل کنید که epiglottic vallecula توسط مندیبل پوشیده نشده است.

یک اسپات فیلم تکی از هایپوفارنکس متسع شده ، در حالی که بیمار در حین گفتن “EEEEEEE” است تهیه کنید.

تصویر بالا نمای AP فارنکس و هایپوفارنکس پوشیده از باریم است که  در حال کشیدن صدای EEEEE تهیه شده و نشان دهنده آناتومی نرمال آن است . همچنین در این تصویر آسپیره شده باریم در حنجره و تراشه مشهود است.

 

باریم سوالو برای مری سینه ای

 

مقدمه

از باریم شامپانی(با دانسیته متوسط ، سرد ، کربناته ) برای فاز ایستاده و باریم رقیق(آبکی ، دانسیته پایین) برای فاز افقی استفاده کنید.

تکنیک های رادیوگرافیکی: 90 KVp برای کنتراست مضاعف(DC) و 125 KVp برای کنتراست معمولی (SC)

فاز ایستاده

1-   بیمار در قدام بوکی استند می ایستد (در صورت عدم تونایی در ایستادن تا حد امکان سر تخت را به حالت عمودی در بیاورد).

2-   بیمار را در وضعیت LPO قرار دهید. نیمی از لیوان را از باریم شامپانی پرد  کرده و به دست چپ بیمار بدهید و از او بخواهید به سرعت آنرا ببلعد.

3-   با فلوروسکوپی مری را در حالی که بیمار در حال بلع باریم است اسکن کنید. دو اسپات فیلم DC برای مری از کلاویکل تا کاردیا در حداکثر انبساط آن تهیه کنید.

4-   بیمار را در وضعیت RPO قرار داده و نیمی از لیوان را پر کرده و به دست راست بیمار بدهید و از بیمار بخواهید سریعا آنرا ببلعد ، دو تصویر DC از همان مناطق همانند مراحل بالا تهیه کنید.

فاز افقی (خوابیده)

1-   بیمار در وضعیت خوابیده RAO در روی تخت رادیولوژی قرار دهید. یک لیوان باریم را به دست چپ او بدهید.

2-   از بیمار بخواهید باریم را بوسیله یک نی میل کند. چندین بلع منفرد را از هایپوفارنکس تا محل اتصال GE بررسی کرده و بدنبال ضایعات آناتومیک و تحرک غیر طبیعی بگردید.

3-   یک تصویر SC از پایین ازوفاگوس متسع شده و کاردیا در حالت حبس نفس تهیه کنید. یک تصویر دیگر از همان مناطق در حالت حبس نفس و مانور والسالوا برای مشاهده امکان فتق تدریجی هیاتال تهیه کنید.

 

فیلم های بالا سری

 

بیمار را در وضعیت RAO و LPO قرار داده و کل ازوفاگوس را در حالی که بیمار بصورت مداوم باریم را می بلعد به تصویر بکشید.

 

و در پایان یک عکس داینامیک دیگر

 

 

 

References

Barloon TJ, Bergus GR, Lu CC. Radiologic decision-making. Diagnostic imaging in the evaluation of dysphagia. Amer Family Physician 53:535-546, 1996.
Logemann JA: The role of the speech language pathologist in the management of dysphagia. In: Krepsi YP & Blitzer A, eds. Aspiration and swallowing disorders. Otolaryngol Clin N Am. W. B. Saunders Co., Philadelphia 1988; 21:783-788. 
Jones B, Donner MW: How I do it. Examination of the patient with dysphagia. Radiology 1988; 167:319-326.
Logemann JA: Swallowing physiology and pathophysiology. In: Krepsi YP & Blitzer A, eds. Aspiration and swallowing disorders. Otolaryngol Clin N Am. W. B. Saunders Co., Philadelphia 1988; 21:613-623.  
Donner MW, Bosma JF, Robertson DL. Anatomy and physiology of the pharynx. Gastrointest Radiol. 1985; 10:196-211. 
Buchholz DW, Bosma JF, Donner MW: Adaptation, compensation, and decompensation of the esophageal swallow. Gastrointest Radiol. 1985; 10:235-239.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 532
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 639
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 1,201
  • بازدید ماه : 4,384
  • بازدید سال : 29,347
  • بازدید کلی : 1,171,129