loading...
انجمن پرتونگاران برتر ایران [ISPR]
MARY.KH2013 بازدید : 1779 نظرات (8)

 پرتونگار برتر: مریم خدادادی

 

در ابتدای ورود به هر کاری وجود یک راهنمای کلی که چند و چون و مسیر حرکت را بنمایاند مفید و بعضا ضروری به نظر می رسد.آغاز به تحصیل در رشته ای که آینده ی شغلی شما را رقم خواهد زد برای هرکسی سوالات و ابهاماتی پیش می آورد. بی تردید پاسخ به این سوالات وابهامات راه گشای دانشجویان جدیدالورود خواهد بود.

دانشجوی رادیولوژی باید بداند:

 

در ابتدای ورود به هر کاری وجود یک راهنمای کلی که چند و چون و مسیر حرکت را بنمایاند مفید و بعضا ضروری به نظر می رسد.آغاز به تحصیل در رشته ای که آینده ی شغلی شما را رقم خواهد زد برای هرکسی سوالات و ابهاماتی پیش می آورد. بی تردید پاسخ به این سوالات وابهامات راه گشای دانشجویان جدیدالورود خواهد بود.

در این مجال قصد داریم توصیه هایی برای دوستان دانشجوی کارشناسی پرتوشناسی ارائه دهیم

·         لطفا فیزیولوژی پاس نکنید

بله درست خواندید ،لطفا درس فیزیولوژی را صرفا برای پاس کردن نخوانید.این درس یکی از دروس اختصاصی گروه رادیولوژی می باشد که پایه دروسی از قبیل پاتولوژی بیماری شناسی مراقبت های اولیه از بیمار و... است.پس به شما توصیه میکنیم این درس و مباحث آن را به دقت مورد مطالعه قرار داده و به خاطر بسپارید.

·         با کتاب های آناتومی بخوابید

آناتومی جزو اساسی ترین دروسی است که یک دانشجوی رادیولوژی در طی زمان تحصیل با آن سروکار خواهد داشت.درسی که علاوه بر مطالعه آن به مدت 4 ترم در دوران دانشگاه ،تمام عمر شغلی خود را با آن خواهید گذراند.به همین خاطر سعی کنید تمام کدورت ها را با این درس کنار بگذارید و آن را به عنوانیار مهربان بپذیرید.

·         فیزیک پرتوها الفبای رادیولوژی

بی شک اولین علم شما از پرتوشناسی مربوط به این درس و مباحث آن خواهد بود،مباحثی که از لحظه ورود به دانشگاه تا آخرین لحظه فارغ التحصیلی و در هر کلاسی با هر موضوعی از آن بحث به میان خواهد آمد.سعی کنید یکبار برای همیشه این الفبا را بیاموزید تا در ترم های بعدی نیاز به مراجعه به کتاب کریستین سن نداشته باشید.

·         کارآموزی

کارآموزی اولین مجال برای تن کردن روپوش سفید است و شاید بهترین لحظات دوران تحصیل در همین کارآموزی رقم بخورد. روش ارائه مطالب در هر دانشگاه و بیمارستان بسته به مدیریت آن متفاوت خواهد بود ولی به طور کلی به دو طریق انجام میگیرد:1.انتقال تجربیات توسط کارشناسان بخش رادیولوژی در بیمارستان که در این نوع آموزش دانشجو باید تمام تمرکز خود را بر مشاهده و یادگیری بصری بگذارد.2.ارائه برنامه آموزشی توسط مربی دانشگاه که در بیمارستان حضور دارد.

در هر صورت توصیه میکنم در هر دو سیستم حتما به نکته برداری بپردازید و در حین کار تمرکز لازم را داشته باشید.

لطفا از همین ابتدای امر حرفه ای برخورد کنید.

·         امشب چه شبی است ؛شب امتحان است امشب!!

شاید کلیشه ای ترین توصیه ای که هر کس از زمان ورود به دبستان تا دانشگاه شنیده باشد جمله ی "درس رو برا شب امتحان نگذار" باشد.اما خب مسلما حقیقتی کتمان ناپذیر است که مطالعه دروس نباید به روزها و ساعت های منتهی به امتحانات موکول شود.

·         زبان خود را تقویت کنید

با توجه به اینکه منابع فارسی برای رشته ی رادیولوژی محدود است و اندک کتاب های ترجمه شده نیز مربوط به تکنولوژی های قدیمی می باشد،یک دانشجوی رادیولوژی باید بیش از پیش به تقویت زبان خود بپردازد تا بتواند به جدیدترین مطالب در اسرع وقت دسترسی یابد.

 

 

·         مطالعات خود را فراتر از سطح دروس دانشگاه ببرید

این نکته حائظ اهمیت است که رشته ی پرتوشناسی متکی به تکنولوژی هایی است که روزبه روز در حال تغییر هستند و لازمه ی باقی ماندن در صحنه رقابت شغلی احاطه به فناوری های نوین روز می باشد.

·         کارشناسی ارشد یا طرح نیروی انسانی

از همین ابتدا هدف خود را مشخص کنید؛خواست شما ادامه تحصیل است یا ورود به بازارکار؟

این موضوع یکی از مسائل بسیار مهم و قابل توجه برای دانشجویان رادیولوژی می باشد و انتخاب آن به معیار های متفاوت و البته شخصی بستگی دارد.البته توجه به این نکته ضروری است که امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان این رشته در گرایش های مختلفی وجود دارد که بعضا منابع امتحانی آنها جزو برنامه درسی رشته ی رادیولوژی نمی باشد.بنابراین احتمال قبولی در گرایش های کارشناسی ارشد بستگی به توانایی های فردی دانشجو و انگیزه وی خواهد داشت.

 

مطالبی که گفته شد توصیه های کوتاه و مختصری برای دانشجویان جدیدالورود رشته ی رادیولوژی بود.قطعا دانشجویان عزیز نیاز به راهنمایی هایی فرارتر از این خواهند داشت،لذا در صورت پرسش یا ابهام در رابطه با رشته ی تحصیلی پرتوشناسی می توانید آنها را در قالب نظرات برای همین پست درج کنید،تا حد امکان پاسخ داده خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مسعود در تاریخ 1395/07/05 و 14:22 دقیقه ارسال شده است

سلام ....من دانشجوی ترم یکم ............واقعا عااااااااااااااااااااااااااااالی بود ..........

این نظر توسط بی نام در تاریخ 1395/05/28 و 21:34 دقیقه ارسال شده است

سلام...من در حال انتخاب رشته هستم...واقعا نیاز به راهنمایی سریع دارم...ایا این رشته دکتری دارد؟ایا لیسانس این رشته خوب هست؟از لحاظ بازار کار هم ممنون میشم راهنمایی کنید.
پاسخ : با سلام و احترام
در ایران تا مقطع ارشد این رشته و در برخی کشورها تا phd ان وجود دارد
بازار کار نسبتا خوبی برای کارشناسان ( و بسیار خوبی برای کارشناسان به روز و ماهر )

این نظر توسط آرش در تاریخ 1395/04/04 و 22:46 دقیقه ارسال شده است

با سلام. من یک کنکوری هستم. به نظر شما این رشته با شخصی که به بازار کار و درآمد رشته (حدود 2 ملیون تومان در ماه یا کمی کمتر ) اهمیت می دهد سازگاری دارد یا خیر؟


شما بین رشته های رادیولوزی و هوشبری و اتاق عمل کدام را پیشنهاد می کنید؟

این نظر توسط مریم در تاریخ 1394/06/21 و 1:29 دقیقه ارسال شده است

سلام من تازه رادیولوژی قبول شدم بعضیا ازش بدتعریف میکنن واقعا اینجوریه؟
پاسخ : سلام
مثلا تعریف های بدشان چیه؟ چی میگن؟
و بعدش هم چه کسانی هستند که بد تعریف می کنند؟ آیا این افراد علم مورد نیاز و صلاحیت نقد کردن رادیولوژی رو دارند؟

این نظر توسط علی کشاورز در تاریخ 1393/07/21 و 20:41 دقیقه ارسال شده است

سلام ممنون از وقتی که گذاشتید این مطالب رو نوشتید به نظرم درس فیزیولوژی در رشته رادیولوژی اونقدر هم مهم نیست دروس اناتومی وتکنیک مهم ترین دروس هستند که به اهمیت درس تکنیک اشاره ای نکردید هرچند رادیولوژی علمی تجربی است .
پاسخ : در رابطه با درس تکنیک های پرتونگاری درست می فرمایید.
درباره ی فیزیولوژی هم باید بگم که یک پرتوشناس به عنوان فردی از اعضای کادر درمانی باید حداقل اطلاعات در رابطه با بدن انسان داشته باشه!!!

این نظر توسط حسین اسماعیلی در تاریخ 1393/07/21 و 15:39 دقیقه ارسال شده است

با سلام .مطالبی که گفتید بسیار کاربردی بود البته از ما که گذشت ولی امید داریم بقیه از این مطالب استفاده لازم وکافی رو ببرن تا به سرنوشت شب امتحان و غیره دچار نشن منتظر مطالب جالب و جدیدتون هستیم با تشکر از شما

این نظر توسط حسین بابکان در تاریخ 1393/07/17 و 21:13 دقیقه ارسال شده است

سلام...
بسیار خوب بود تشکر...
ولی صادقانه بخوام بگم اهمیت درس فیزیولوژی بنظر من در اون حد نیست...

این نظر توسط محمد بیات در تاریخ 1393/07/15 و 19:45 دقیقه ارسال شده است

سلام . بسیار خوب . مختصر و مفید بود


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 532
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 639
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 1,218
  • بازدید ماه : 4,401
  • بازدید سال : 29,364
  • بازدید کلی : 1,171,146