loading...
انجمن پرتونگاران برتر ایران [ISPR]

 طبق مطالعات انجام شده در مارس 2015 در ژورنال پزشکی هسته ای ، در مورد تشخیص علل دردهای پا، تصویر برداری 18F-PET/MR (فلوراید18) در مقایسه با 18F-PET/CT (فلوراید18) ، اطلاعات تشخیصی بهتر و مطمئن تری را ارائه می دهد.

m-asgari بازدید : 1097 نظرات (2)

 

 
 تا به حال باور همگان بر آن بوده است که تکنولوژی رادیولوژی در مبحث تشخیصی و درمانی کاربرد دارد اما حقیقت آن است که این تکنولوژی علاوه بر مبحث پزشکی در بخش های مختلف صنعت ، مواد غذایی و ... حتی در باستان شناسی کابرد دارد که مطلب (فاش‌شدن یک راز هزارساله با سی‌تی‌اسکن)زیر گواه بر آن است.

 

یک آزمایش چندجانبه 6 ساله نشان داده که خطر سکته های مجدد در بیماران دچار کمی جریان خون در ناحیه خلفی سر، بیشتر می باشد. این شرایط کمبود خون رسانی را می توان با نرم افزار های تخصصی طراحی شده (توسط دانشگاهlllinois  در دانشگاه شیکاگو) مشاهده کرد. از این نرم افزار که جریان خون را آنالیز می کنند در MRI استاندارد استفاده می شود.

دکتر سپیده امین هنجنی ، پروفسور و رئیس جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه پزشکی UIC و محقق اصلی در این مطالعه ، نتایج حاصل از موسسه بین المللی VERiTAS  (حمایت های بهداشتی و درمانی ارزیابی جریان ورتبروبیزیلار و خطر حملات ایسکیمیک گذار و سکته مغزی) در نشویل ایالت تنسی را در فوریه 12 ارائه داد.

fateme-akbari بازدید : 739 نظرات (2)

....

فیلم رادیوگرافی

 

مقدمه:

وقتی که ما از اشعه x برای تصویربرداری از اندامهای بدن استفاده می کنیم ، پس از عبور از بدن ، بایستی اطلاعات آنها بصورتی که برای افراد قابل مشاهده باشد در آوریم . این تبدیل توسط گیرنده های تصویر یا Image Receptors(IR) انجام می گیرد . گیرنده های تصویر در رادیولوژی انواع مختلفی دارد . مانند فیلم رادیوگرافی ، صفحات فلوروسکوپی ، تقویت کننده های تصویر ،‌دوربین و غیره . در این میان فیلمهای رادیوگرافی بیشترین مصرف را دارند و معمولترین نوع گیرنده های تصویری می باشند .و نیز اولین نوع گیرنده های تصویری است که توسط رونتگن استفاده شد .


تاریخچه:

در اوایل تاریخ رادیوگرافی ، فیلمها بصورت صفحات شیشه ای بودند و امولسیون روی یک طرف آنها کشیده می شد . پس از اکسپوز شدن توسط اشعهx ظهور و ثبوت می شود و سپس تفسیر می شد . در آن زمان از اسکرین استفاده نمی شد . همزمان با شروع جنگ اول جهانی در سال 1914 م . استفاده از صفحات شیشه ای که بیشتر از کشور بلژیک تولید می شدند به علت شکننده بودن روبه کاستی گذاشته شدو این در صورتی بود که تقاضا برای رادیوگرافی ازسربازان روبه افزایش گذاشته بود .

 

 

 SINUSES POSITION
 
پوزیشن های سینوس ها 

   

نام نما                    

کالدول (سینوس PA 15^)                                 

مناطق پوشش دهی

 

سینوس های فرونتال در بالای شیار frontonasal  دیده می شود – سلول های هوایی اتموئید قدامی در دو طرف استخوان بینی درست زیر سینوس های فرونتال دیده می شود.

پاتولوژی قابل نمایش

حالت های عفونی سینوس مانند : سینوزیت ، التهاب موضعی و مخرب استخوان (اوستئومیلیتیز) و پولیپ های سینوس

آناتومی رادیوگرافیکی

آناتومی سینوس ها به صورت رادیوگرافیک

جهت و اندازه کاست

18 x 24cm

افقی

نوع فیلم مورد نیاز

فیلم معمولی

نوع گرید یا بوکی

گرید ثابت یا متحرک

فیلتر

لازم نیست

شرایط تابش

75 kVp
20 mAs

FFD / SID

100cm

مرکز و زاویه تابش

15 درجه به سمت پا و خروج اشعه از نازیون

نوع و محدوده کولیماسیون

کولیماسیون در ناحیه سینوس ها به صورت چهار وجهی

نوع مارکر

مارکر چپ یا راست

ابزار های استفحاظ

گناد

فاز تنفسی

حبس نفس

·         پوزیشن بیمار

بیمار به صورت صاف در حالت ایستاده یا نشته و صورت روبروی بوکی قرار می گیرد.

پیشانی و نوک بینی در تماس با تخت

خط OML عمود به بوکی

خط میدساجیتال عمود به بوکی

خط interpupillary  موازی با کف اتاق

سر در حالت true PA

CR 15^ به پا

توضیحات خاص

 

 

 
تمام پوزیشن ها به صورت کامل در ادامه مطلب
 

DIGITAL

fateme-akbari بازدید : 1026 نظرات (1)

در سالهای اخیر رادیولوژی دیجیتال ( رادیوگرافی دیجیتال ) در اکثر کشورهای جهان به تدریج جای تصویربرداری های سنتی با پرتوی ایکس ( رادیولوژی با تیوب های low و فیلم ) را گرفته است . با این وجود بر اساس آمار رسمی از ۱۳۰۰ مرکز رادیولوژی در کشور ٬ کمتر از ۳۰ مرکز ٬ از رادیولوژی دیجیتال استفاده می نمایند که در این میان تنها مراکز معدودی دارای سیستم های رادیولوژی با فلت پنل و سایر دتکتور های تصویر برداری با اشعه ایکس هستند و بقیه دارای سیستم های ارتقاع یافته و نیمه دیجیتال ( CR ) هستند که به دلیل 

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 532
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 639
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 1,191
  • بازدید ماه : 4,374
  • بازدید سال : 29,337
  • بازدید کلی : 1,171,119