loading...
انجمن پرتونگاران برتر ایران [ISPR]
س.رئیسی بازدید : 1896 نظرات (2)

معرفی توموگرافی کامپیوتری با انرژی دوگانه

(Dual Energy Computed Tomography)

 

Michael Riedel

University of Texas Health Science Center at San Antonio

ترجمه وگردآوری: مریم جعفریZanjan University of Medical Sciences                                           


پیش گفتار

ایده توموگرافی کامپیوتری (CT) برای اولین بار در سال 1960 با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتری مدرن معرفی شد. اسکنرهای اولیه در سال 1970 به طور تجاری در دسترس بودند، و در سال 1980 عمومیت پیدا کردند و توسعه یافتند. ابداع سی تی اسکن اسپیرال منجر به تصویربرداری با قدرت تفکیکی کمتراز میلی متر شد. سی تی می تواند هم برای اهداف آناتومیکی و هم اهداف پاتولوژیکی، مثلاً آنژیوگرافی با ماده حاجب استفاده شود.

سی تی با استفاده از دو منبع (Dual Source CT-DSCT) تکنیک نسبتاً جدیدی است که در تصویربرداری های تشخیصی استفاده می شود. در این تکنیک از دو تیوب اشعه ایکس در یک گانتری استفاده می شود. وجود تیوب دوم موجب اکسپوز بیمار با دو طیف انرژی متفاوت می شود. ایده سی تی با انرژی دوگانه برای نخستین بار در سال 1970 بررسی شد. بدون وجود این تکنولوژی (به کارگیری دو طیف انرژی متفاوت در یک اسکن واحد) هدف باید دوبار جداگانه اسکن می شد که موجب توزیع غیریکنواخت ید در تصاویر ترتیبی می شود1. DSCT کنتراست سی تی را بهبود می بخشد، بافتهای مختلف را از یکدیگر تمایز می دهد و تاندونها و رباط ها را قابل مشاهده می کند.

alikeshavarz بازدید : 1416 نظرات (3)

چکیده

پرتوهای یونیزان عامل جهش زای قوی فیزیکی است وباعث شکست زنجیرهای  فسفودی استر  DNAدر هر مرحله از تقسیم میتوزی می شود.

 بررسی تبادل کروماتیدهای خواهری به عنوان یک شاخص حساس آسیب DNA استفاده می شود.ما میزان SCEرادرتکنولوژی های پرتونگاری،کسانی که شاغلند وبه طور مزمن در معرض اشعه یونیزان قرار می گیرند مورد بررسی قراردادیم. این مطالعه شامل39 نفرتکنولوژیست پرتونگاری و 35 نفرافراد هم سن وهم جنس سالم می باشد.

 

hossein1992 بازدید : 1216 نظرات (4)

رادیولوژی مداخله ای در اطفال

 

چكيده

 

رادیولوژی مداخله‌ای(IR)  یک ظهور در تخصص فرعی طب اطفال است .IR در مراقبت از بزرگسالان تا حد زیادی بر روی عارضه عروقی متمرکزشده است. ولی برنامه‌های کاربردی آن در کودکان متفاوت بوده و به‌طور افزاینده‌ای پیشرفت می کند. رادیولوژی مداخله‌ای نقش محوری در تحت نظر داشتن هر روزه ی کودکانی که به طور طولانی مدت دسترسی داخل وریدی به لوله تغذیه دارند.و در مدیریت حاد و بحرانی نوزادان بیمار که شامل مبتلایان به عارضه کبدی، تومور نوزادان و ناهنجاری عروقی هستند، رادیولوژی مداخله‌ای کودکان با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه است. پیشرفت تجهیزات و تکنیک ها برای استفاده در بیماران کوچک ،آموزش متخصصان در این زمینه و  از همه مهم‌تر متقاعد کردن متخصصین اطفال و نهادهای بهداشتی تا برای این روش فرصتی متفاوت ایجاد کنند.

 خلاصه مقاله (اکتبر 2014) : یک شیوه پژوهشی جدید با استفاده از توموگرافی تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRT) درک بهتری از تکامل مغز در جنین را ارائه می دهد. در این روش in vivo مشاهدات از مراحل مختلف تکامل(مغز جنین) پرده برمیدارد. یک گروه پژوهشی در تصویربرداری کامپوتری آزماشگاه تحقیقاتی از MedUni در وین پی برده است که قسمت هایی از مغز که مسئول بینایی در مراحل بعدی[زندگی] هستند در مرحله جنینی در حال فعالیت می باشند.

samira بازدید : 1419 نظرات (2)

 

سونوگرافی(اولتراسوند) ممکن است آلزایمر و پارکینسون را درمان کند.

 

بر اساس مطالعه ایی که در مجله Cerebral Blood Flow and Metabolism. چاپ شده تکنیک جدید اولتراسوند که از فشار بالای صوتی استفاده می کند این امکان را فراهم می کند که 

kobra بازدید : 809 نظرات (0)

آنژیوگرافی عروق کرونر قلب روشی است که در آن با استفاده از لوله‌های نازک مخصوص و مواد حاجب و اشعه ایکس، جریان خون قلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 


 

آنژیوگرافی قلب

 

MARY.KH2013 بازدید : 1779 نظرات (8)

 پرتونگار برتر: مریم خدادادی

 

در ابتدای ورود به هر کاری وجود یک راهنمای کلی که چند و چون و مسیر حرکت را بنمایاند مفید و بعضا ضروری به نظر می رسد.آغاز به تحصیل در رشته ای که آینده ی شغلی شما را رقم خواهد زد برای هرکسی سوالات و ابهاماتی پیش می آورد. بی تردید پاسخ به این سوالات وابهامات راه گشای دانشجویان جدیدالورود خواهد بود.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 532
  • آی پی امروز : 58
  • آی پی دیروز : 82
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 639
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 34
  • بازدید هفته : 1,190
  • بازدید ماه : 4,373
  • بازدید سال : 29,336
  • بازدید کلی : 1,171,118