loading...
انجمن پرتونگاران برتر ایران [ISPR]

  University of Virginia

Brain CT.Scan

سری دوم تفسیر سی تی اسکن های مغزی

(عفونت های مغزی)

 by Soheil Raeisi

 

1- مننژیت

.

سه زیرگروه از مننژیت وجود دارد عبارتند از : مننژیت حاد تب زا که معمولا باکتریایی هستند -  مننژیت لنفوسیتی که معمولا ویروسی ، خوش خیم و محدود به خود اند -  مننژیت مزمن معمولا دچار نقص ایمنی میزبان شده و ممکن است قارچی یا انگلی باشند. تصویربرداری برای بیمار مشکوک به مننژیت در موارد بسیار حاد موثر بوده و برای عوارض و ایمنی پونکسیون از کمر کاربرد دارد.  برای تشخیص مننژیت فقط از تصویربرداری استفاده نمی شود چرا چندین مطالعه نشان داده که اگرچه که مننژیت در بیمار وجود داشته اما تصویربرداری نتیجه نرمال و مثبت داشته است. 

موارد زیر مننژیت های حاد هستند که در آن می توان از تصویربرداری پزشکی بهره جست

·        هیدروسفالی

·        عفونت اپندیموسیتها (سلول‌های اپندیمی)  / عفونت بطن ها

·        افیوژن ساب دورال

·        آمپیم ساب دورال

·        سریبریتس / ابسه

·        وازواسپاسم / انفارکت شریانی

·        ترومبوز وریدی / انفارکت وریدی

 


2-هیدروسفالی

هیدورسفالی عارضه ای است که از بالابودن نسبت تولید CSF به بازجذب آن ایجاد می گردد و در کودکان شایعتر است. هیدروسفالی ارتباطی شایعترین نوع می باشد و ناشی از پرزهای عنکبوتیه و انسداد فضای ساب آراکنوئید(تحت عنکبوتیه) می باشد. هیدروسفالی انسدادی کمتر شایع است اما ممکن است در اثر نتیجه موارد زیر رخ دهد.

·        تنگی یا انسداد مجاری

·        محبوس شدن بطن چهارم

·        اپندیموسیت

  

این اسلایس ها از یک بیمار گرفته شده است.به بزرگ شدن بطن ها و تانک ها که با هیدروسفالی رخ می دهد توجه کنید.

.

 


 

3-Ventriculitis / Ependymitis

التهاب و بزرگ شدن بطن ها با Ventriculitis توصیف می شود. 1Ependymitis هیدروسفالی را به درگیری آستر اپندیموسیت و گسترش تا subependymal glia توصیف می کند.  CT اسکن از بیمارانمبتلا ، وجود ادم اطراف بطنی و تحت اپندیموسیت را نشان می دهد.Ventriculitis وEpendymitis تقریبا 30 درصد از بالغین و 90درصد از امراض کودکان را شامل می شود.

 

در تصویر پس از کنتراست بالا ، به آبسه حلقه ای شکل مغز (سرپیکان ها) و پوشش اپندیموسیت دهلیز از قسمت خارجی بطن چپ (پیکان) توجه فرمائید.


 

4 -   بغرنجی عروق مغذی

 توسعه مشکلات عروق مغزی از مننژیت حاد بسیار شایع می باشد. انفارکتوس شریانی در اثر گانگلیون های قاعده جمجمه می تواند رخ دهد که آن نیز  به دنبال پرفوره عروق کوچک ایجاد می شود. انفارکتوس نیم کره های مغزی نیز بدنبال اسپاسم های شدید عروق می تواند رخ دهد. انفارکتوس وریدی نیز شایع بوده و می تواند شامل انسداد وریدهای قشری یا درگیری سینوس ساژیتال شود.

 

 در تصویر سمت چپ ترومبوز سینوس ساژیتال فوقانی را در حین تزریق ماده کنتراست مشاهده می کنیم (پیکان). در تصویر با پس از کنتراست از همان بیمار (تصویر سمت راست) نیز ترومبوز قابل مشاهده است.



 

5-  Extra Axial CNS Infection

 عفونت Extra Axial CNS (عفونت خارج محوری CNS) می تواند شامل آبسه اپیدورال و امپیما (تجمع چرک) سابدورال باشد. عفونت Extra Axial CNS 20 تا 30 درصد از عفونت های مغزی را شامل می گردد. 50 درصد از عفونت Extra Axial CNS معمولا با سینوژیت پیشانی همراه است. این نوع ممکن است با گسترش مستقیم یا عفونت های مربوط به ترومبوفلبیت ها ایجاد گردد. حدود 30 درصد از عفونت این نوع عفونت ها  پس از کرانیوتومی به وجود می آیند. نهایتا 10 تا 15 درصد از عفونت Extra Axial CNS به مننژیت مربوط می شوند. یافته های CT اسکن در این بیماری معمولا شامل مجموعه ای از مایع های کانونی با افزایش حاشیه در مناطق سابدورال یا اپیدورال می باشد.

 

 


 

6-  آبسه اپیدورال

 در سی تی اسکن ابسه اپیدورال معمولا بعنوان یک توده با دانسیته کم در اپیدورا  نمایان می گردد. سخت شامه ممکن است خیلی خوب بزرگنمائی گردد. این توده می تواند به فضای subgaleal گسترش یابد. همچنین ممکن است از خط وسط عبور کند، اما قادر به عبور خط سوچور نیست.

 

 

 در تصویر سمت چپ به لبه دار شدن تجمع مایع در اپیدورا توجه کنید (سرپیکان ها). در تصویر سمت راست به کدورت ایجاد شده در سینوس فرونتال در اثر سینوزیت حاد نیز توجه کنید (پیکان).


 7-  آمپیما ساب دورال

 امپیما (تجمع عفونت) ساب دورال معمولا  در اثر مننژیت ، سینوزیت ، تروما و یا دوره های جراحی ایجاد می گردد.این یک حالت اورژانسی جراحی مغز و اعصاب است. آمپیم ساب دورال معمولا منجر به اختلالات سریع بالینی می گردد، به خصوص اگر در اثر سینوزیت باشد. در CT اسکن معمولا بصورت یک توده هایپودنس یا ایزودنس خارج محوری نمایان می گردد. و شکلی هلالی یا عدسی مانند دارد. حاشیه این توده اغلب در CT اسکن با کنتراست به دلیل وجود بافت گرانوله و یا عفونت قشر زیرین افزایش می یابد.

 

 

  در تصویر سمت چپ به توده ناهمگن مایع ساب دورال توجه داشته باشید. تصویر راست از همان بیمار  بعد از انجام آزمون کنتراست می باشد . به  افزایش تکه تکه مانند در تجمع مایع توجه کنید.

 


8-   ترومبوز قاعده جمجمه

 ترومبوز شریان بیزیلار یک یافته شایع در بیماران مبتلا به سکته مغزی می باشد. بطوری که در یک CT اسکن بدون کنتراست می توان یک توده دنس را در شریان بیزیلار مشاهده کرد.

 

 پیکان در CT اسکن سر در سمت چپ نشان دهنده یک توده دنس در شریان بیزیلار است. این تصویر را با تصویر سمت راست (تصویر نرمال ) در شریان های بیزیلار (محل پیکان ها) مقایسه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 154
  • کل نظرات : 93
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 532
  • آی پی امروز : 92
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 128
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 22
  • بازدید هفته : 295
  • بازدید ماه : 3,478
  • بازدید سال : 28,441
  • بازدید کلی : 1,170,223